Automation av processer för obestånd och konkursärenden
► Office Assistant – för obestånd
Vår robot fungerar som en digital medarbetare och assistent, tränad på att utföra olika uppgifter i en konkursprocess. Roboten bidrar till ökad kontroll, minskat personberoende och bättre effektivitet i hantering av obeståndsärenden. Den finns som standard i tre olika varianter.
Vad kan Office Assistant göra för dig?
Office Assistant är en flexibel robotplattform som inte innebär stora projektkostnader. Robotplattformen är mångsidig, och kan ses som en digital medarbetare och assistent som löpande och på ett enklare sätt ”lär sig” hantera nya administrativa uppgifter, utan kostsamma IT-projekt.
✓ Läsa och skicka mEJl och bokningar
✓ Formatera om, eller matcha Excel-filer
✓ Hämta information från ex. Bolagsverket
✓ skapa transaktion från/i Fortnox
✓ Läsa av PDF-filer och scannade dokument
► Exempel på färdiga kommandon som integrerar med andra system och informationstjänster
EXTERNA INFORMATIONSTJÄNSTER
VERKSAMHETSSYSTEM
MYNDIGHETER
DATAINLÄSNING
EKONOMISYSTEM
OFFICE / ANALYS
► Exempel på en automatiserad process:
Uppstarten av en konkursprocess
Den automatiska processen kan startas på olika sätt: En behörig användare mejlar roboten via schemaläggning eller när något händer, som t. ex. att ett tilldelningsbeslut inkommer.
PROCESS STARTAR
⬇
Tingsrättsbeslut inkommer
via mejl till er byrå
⬇
Den digitala medarbetaren skapar ärende, och lägger upp i interna system
⬇
Allmän grunddata om gäldenären samlas in
⬅
⬇
Utskick till banker att spärra konton, inkomma med engagemangsbesked
⬇
Utskick till borgenärer
➡
⬅
⬇
Mötesbokningar och kallelser
➡
✓
PROCESS AVSLUTAD
NYHET! Vi har lanserat webbsidan aktuella-konkurser.se – en fordringsportal, som riktar
sig till advokatbyråer och borgenärskollektivet, det vill säga de som har obetalda fakturor.
Prisplan Office Assistant – Obestånd
Fyll i formuläret för att få ett mejl med länk och lösenord till prisplanen
I en tid och ett affärsklimat där snabbhet, transparens och kostnadseffektivitet är avgörande faktorer, blir automatisering av obeståndsprocessen och automatisering av konkursprocessen inte bara en lyx – det handlar nästan om ett krav. Med vår lösning får ni en digital partner som tar hand om de repetitiva momenten och som frigör tid för analys, beslut och rådgivning i dessa frågor. Vi analyserar er verksamhet och era system och tar fram en modell som fyller era behov. Hur många moment i er process kan redan idag automatiseras? Kontakta oss för en gratis demonstration och en analys av era behov!
Automation av obeståndsprocessen – ta kontrollen
Vad innebär då en automatisering av konkursprocessen och vilka vinster kan man göra genom att ta steget? Det innebär att man digitaliserar och automatiserar de moment i ett konkursärende som är administrativa, informativa och uppföljande. Exempelvis kan vårt system på egen hand registrera beslut från Tingsrätten, hämta grunddata om gäldenären, notifiera banker, boka möten och skapa ärenden – helt utan manuell inmatning. Däri ligger också en stor del av vinsten då en massa resurser och mänsklig kraft kan frigöras för andra moment. Fler ärenden, med högsta kvalitet i varje steg, kan startas upp och hanteras – men utan nyanställningar.
Automation av konkursprocessen – så fungerar det
Exempel på hur flödet ser ut
Fokuset för oss är att bygga en lösning som är snabb att implementera och som anpassas efter verksamheten. Här nedan följer ett typiskt flöde och ett exempel på hur det fungerar i en obeståndsprocess. Det första steget är att det inkommer ett konkursärende i mailen. Systemet upptäcker och triggar ärendet - och skapar ett case genom att samla in data från externa källor, som exempelvis Bolagsverket. Därefter skickar robotar ut notifieringar till exempelvis banker om att spärra konton. I nästa steg skickas mötesbokningar och kallelser ut automatiskt - och ärendet ges sedan en tydlig uppföljning i de interna systemen. Snabbt och kvalitativt!
Fördelar med automation
Kontroll. Automatisering av obeståndsprocessen ger kontroll över hela flödet. Inget moment tar tid och flaskhalsarna försvinner.
Minskat personberoende. Arbetsuppgifter följer automatiska flöden. Exempelvis en sjukskrivning på en nyckelspelare behöver inte betyda lika mycket.
Högre kvalitet. I och med att dokumentationen är automatiserad så blir risken för felaktigheter minimal. Kvaliteten höjs avsevärt.
Skalbarhet. Oavsett volymer så kan man alltid skala upp och ned våra lösningar utifrån de behov som finns.
Snabba beslut. Beslut fattas automatiskt och kräver ingen handpåläggning.
Transparens. Rapportering och uppföljning sker i realtid och blir standard.
Vanliga frågor
Fråga: Vad skiljer automatisering av obeståndsprocessen mot hantering på traditionellt sätt?
Svar: Både repetitiva uppgifter och datainsamling sker automatiskt och detta innebär ökad effektivitet och en standardiserad process.
Fråga: Krävs ett stort förändringsarbete?
Svar: Nej, våra lösningar bygger på att enkelt kunna implementeras i olika system och utan att en massa byten och uppgraderingar krävs.
Fråga: Kan lösningen hantera mer komplex juridik vid en konkursprocess?
Svar: Ja, sett till att den täcker olika flöden från beslut till utskick och rapportering. Dock: de juridiska bedömningarna gör ni givetvis själva och utifrån er specialistkunskap. Fördelen med automatisering av konkursprocessen är att ni ges mer tid till att faktiskt använda denna kompetens och att mindre tid behöver läggas på de repetitiva uppgifterna och stegen.
Fråga: För vilka branscher passar era lösningar?
Svar: Ser man till automatisering av bestånds- och konkursprocesser så finns det några givna verksamheter att nämna. Advokatbyråer, förvaltningsbolag och exempelvis företag inom inkasso kan samtliga dra stor nytta av våra lösningar.