Nyhetsbrev för er som brinner för digitaliseringen inom Professional Services

Nr 1 - November

Hej
Ni kanske har hört mig prata om att företag i med tydliga tjänster har enklare än andra att få ut värdet av digital teknik.

En viktig del kring tjänstepaketering är feedback från kunderna. Detta är inte samma sak som den typiska kundundersökningen. Ni som jobbar med att utveckla nya koncept, tjänster eller produkter, involvera era kunder direkt.

Ett exempel på detta jag själv fick uppleva var när vi i veckan körde en demo för tre olika feedbackgrupper angående ett nytt verktyg vi tar fram för HR-konsultbolag. Det var mycket givande, 5 sidor av feedback-anteckningar att bygga vidare på. Samtidigt så behöver inte allt detta vara uppfyll innan vi börjar gå ut på marknaden med tjänsten. En tjänst blir ju aldrig helt färdig - den kan alltid utvecklas vidare med feedback.

Hoppas ni uppskattar nyheterna vi satt samma till november månads första nyhetsbrev.

/Per



CONSULTING

Accentures vd: Digitala vinnarbolag investerar för att dra ifrån ytterligare

Forbes

I fjol publicerade Accenture en studie som visade på rejäla skillnader i kultur, ledarskap och bredd bland de företag som var mest respektive minst digitaliserade. Under coronapandemin när "allt" flyttades ut nätet vidgades det här gapet ytterligare, och dessutom investerar vinnarna just nu resurser för att göra det ännu större, enligt Julie Sweet, vd för Accenture.

Läs mer här

Altors digitala satsning sväljer managementkonsulter – siktar på 600 miljoner i omsättning

Di Digital

Det svenska riskkapitalbolaget Altor har den senaste tiden köpt upp en rad byråer och managementkonsultbolag med digital spets. Nu samlas dessa i byrågruppen Arc – och målet är att omsätta 600 miljoner kronor redan nästa år.

Läs mer här

LEGAL & TRANSACTIONS

Advokatbyrån Synch har hittat sin udd genom ny teknik

Dagens Industri 

Den snabbväxande advokatbyrån Synch fokuserar helt på digitala affärer och egenutvecklade AI-lösningar. En av lösningarna, Maigon, blev så framgångsrik att den i våras knoppades av till eget bolag som använder deep learning för att utvärdera företags GDPR-policy och att granska så kallade personuppgiftsbiträdesavtal.

Läs mer här


Coronapandemin får även skeptiska advokatbyråer att ta till sig digitala verktyg

Financial Times

Covid-krisen har lett till ett kulturskifte på många advokatbyråer, skriver Financial Times. Även byråer som tidigare har varit skeptiska är nu mer öppna för innovation eftersom den ekonomiska nedgången gör att de nu vill effektivisera sina arbetssätt genom att exempelvis använda digitala verktyg för att hantera kontrakt.

Läs mer här


ACCOUNTING

PwC utvecklar ESG-app

Accounting Today

PricewaterhouseCoopers har precis lanserat en app – ESG Pulse – som ska hjälpa företag att utvärdera hur väl de följer ESG-riktlinjerna (Environmental, social and governance reporting). Skälet är att kunderna har efterfrågat just en mobil applikation för att hjälpa till vid hållbarhetsrapporteringen.

Läs mer här

Krönika: Bottar kommer att förändra redovisningsvärlden


Accounting Today

AI-bottar passar alla företag och klienter oavsett storlek, är snabba att lära upp och kan hjälpa redovisningsbyråer att infria digitaliseringens löfte: Det vill säga att dra ned på det manuella och repetitiva arbetet för att istället fokusera på rådgivning. Det hävdar Jody Padar i en krönika på Accounting Today.

Läs mer här


RISK & COMPLIANCE

Så kan AI öka cybersäkerheten

Analytics Insight

Artificiell intelligens kan hjälpa företag att upptäcka och fixa nya sorters cyberhot och dataläckage, skriver Analytics Insight i en genomgång. En AI kan exempelvis jobba proaktivt med att hitta sårbarheter i mjukvara genom att analysera användarnas beteende för att hitta avvikelser som eventuellt beror på att malware har angripit systemet. 

Läs mer här

Bolag som automatiserar regelefterlevnad köper rival i mångmiljardaffär

Business Wire

Amerikanska Avalara köper Transaction Tax Resources för drygt 3 miljarder kronor. Köpet innebär att Avalara, som bygger mjukvara för regelefterlevnad, får tillgång till ytterligare 1 400 kunder. I den kundgruppen återfinns bland annat 30 procent av bolagen på Fortune 500, listan över USA:s största företag. Med den nya kompetensen ska Avalara också bygga ett mjukvarupaket för automatiserad hantering av skatter.

Läs mer här


Digital Engine är ett rådgivnings- och produktbolag som fokuserar på att hjälpa företag i professional services branschen att nyttja digital teknik på ett bättre sätt. Läs mer om våra tjänster på digitalengine.se Följ Digital Engine på LinkedIn Om du vill avregistrera dig från detta nyhetsbrevet maila info@digitalengine.se